Vedtekter

§1 Navn

Foreningens navn er Haugaland Dataforening.

§2 Formål

  • Foreningens formål er:
    • Skape et sosialt- og faglig miljø for data interesserte kvinner og menn i alle aldre.
    • Gi brukerene av ulike datasystemer anledning til å utveksle erfaringer.
    • Å fremme dataetikk og sikkerhet.

§3 Medlemskap

  • Menn og kvinner i alle aldre kan være medlemmer.
  • Medlemmene plikter å ta imot verv som blir pålagt dem fra årsmøtet, men kan nekte å ta imot verv for samme tidsrom som en har fungert i tillitsverv (sammenhengende).
  • Styret kan ekskludere medlemmer som bryter foreningens vedtekter eller norsk lov på en slik måte at foreningen kan bli skadelidende.
  • Bedriftsmedlemskap.
  • Kun personlige medlemmer kan ha tillitsverv samt stemmerett.

§4 Kontingent

  • Kontingenten fastsettes av årsmøtet.
  • Betaling av kontingent er forskuddsvis pr. kalenderår.
  • Det er tre medlemsgrupper under- og over 18 år, samt bedrifter.

§5 Styret

  • Styret skal bestå av totalt 7 personer, herav 2 varamedlemmer.
  • Styrets sammensetning er:
    • Leder.
    • Nestleder.
    • Kasserer.
    • Sekretær.
    • Styremedlem.
    • Varamedlem 1.
    • Varemedlem 2.
  • Valgperioden er 1 år.
  • Styremøter avholdes når leder bestemmer dette, eller når det blir krevd av 3 styremedlemmer.
  • Det avholdes minimum 3 styremøter pr. halvår.
  • Vedtak blir fattet med simpelt flertall men ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme.
  • Protokoll skrives og leses opp på neste medlemsmøte.
  • Styret innkaller til medlemsmøter og det avholdes minimum 10 møter pr. år.

§6 Styrets Plikter

  • Styret skal:
    • Verne om foreningens interesser, forvalte midlene og håndheve vedtektene.
    • Kontrollere medlemslisten.
    • Legge frem årsrapport for virksomhetens siste år, og revidert regnskap samt budsjett for kommende år.
    • Fremme andre forslag ovenfor årsmøtet.

§7 Regnskap

  • Foreningens regnskapsår er kalenderåret.
  • Regskapet revideres av en revisorer, valgt av årsmøtet.
  • Foreningen dekker utgifter for medlemmer i foreningens tjeneste, men dette må på forhånd være godkjent av styret.

§8 Ordinært årsmøte

  • Holdes hvert år innen årets 2 første måneder.
  • Inkalles av styret med minimum 14 dagers varsel.
  • Sakslisten skal følge innkallingen.
  • Saker som ikke er oppført kan ikke avgjøres med mindre styret foreslår at saken fremmes og slikt forslag blir vedtatt med 2/3 flertall.
  • Saker til årsmøtet må sendes styret innen 15. desember.
  • Forslag til vedtektsendringer krever 2/3 flertall.
  • Følgende saker behandles av årsmøtet:
    • Valg av ordstyrer.
    • Valg av 2 medlemmer til å undertegne protokollen.
    • Årsrapport fra siste år.
    • Regnskap fra siste år.
    • Styrets budsjettforslag.
    • Medlemskontingent.
    • Valg av styre.
    • Valg av revisorer.
    • Valg av valgkomite bestående av 3 personer.
    • Andre saker som er oppført på dagsorden.

§9 Ekstraordinært årsmøte

  • Når styret finner det ønskelig.
  • Når det blir krevd skriftlig av 20% av medlemmene.
  • Inkalling som ved ordinært årsmøte.
  • Protokoll skrives.
  • Kun avgjøre saker som er oppført i inkallingen.

§10 Spesielle aktiviteter

  • Styret kan godkjenne oppstart og drift av aktiviteter/prosjekter, som igjen har egne retningslinjer som fastsettes av styret og godkjennes på medlemsmøte med simpelt flertall.
  • Hver enkelt aktivitet/prosjekt har et eget regnskap og leder for prosjektet skal fortløpende rapportere til styret.
  • Styret kan også stoppe en aktivitet/prosjekt når styret anser dette som nødvendig.

§11 Oppløsning av foreningen

  • Dersom det foreligger et grunngitt forslag om oppløsning av foreningen skal styret behandle dette, som fastsatt for lovendringer.
  • Når 2/3 flertall krever det men på to påfølgende årsmøter.
  • Vedtak om hva/hvem foreningens midler skal tilfalle.