Vedtekter

§1 Navn

Foreningens navn er Haugaland Dataforening.

§2 Formål

  • Foreningens formål er:
    • skape et sosialt- og faglig miljø for data interesserte kvinner og menn i alle aldre.
    • gi brukerne av ulike datasystemer anledning til å utveksle erfaringer.
    • å fremme dataetikk og sikkerhet.

§3 Medlemskap

  • menn og kvinner i alle aldre kan være medlemmer.
  • medlemmene plikter å ta imot verv som blir pålagt dem fra årsmøtet, men kan nekte å ta imot verv for samme tidsrom som en har fungert i tillitsverv (sammenhengende).
  • styret kan ekskludere medlemmer som bryter foreningens vedtekter eller norsk lov på en slik måte at foreningen kan bli skadelidende.
  • bedriftsmedlemskap.
  • kun personlige medlemmer kan ha tillitsverv samt stemmerett.

§4 Kontingent

  • kontingenten fastsettes av årsmøtet.
  • betaling av kontingent er forskuddsvis pr. kalenderår.
  • det er tre medlemsgrupper under- og over 18 år, samt bedrifter.

§5 Styret

  • styret skal bestå av totalt 7 personer, herav 2 varamedlemmer.
  • styrets sammensetning er:
    • leder.
    • nestleder.
    • kasserer.
    • sekretær.
    • styremedlem.
    • varamedlem 1.
    • varemedlem 2.
  • valgperioden er 1 år.
  • styremøter avholdes når leder bestemmer dette, eller når det blir krevd av 3 styremedlemmer.
  • det avholdes minimum 3 styremøter pr. halvår.
  • vedtak blir fattet med simpelt flertall, men ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme.
  • protokoll skrives og leses opp på neste medlemsmøte.
  • styret innkaller til medlemsmøter og det avholdes minimum 10 møter pr. år.

§6 Styrets Plikter

  • Styret skal:
    • verne om foreningens interesser, forvalte midlene og håndheve vedtektene.
    • kontrollere medlemslisten.
    • legge frem årsrapport for virksomhetens siste år, og revidert regnskap samt budsjett for kommende år.
    • fremme andre forslag overfor årsmøtet.

§7 Regnskap

  • foreningens regnskapsår er kalenderåret.
  • regnskapet revideres av en revisorer, valgt av årsmøtet.
  • foreningen dekker utgifter for medlemmer i foreningens tjeneste, men dette må på forhånd være godkjent av styret.

§8 Ordinært årsmøte

  • holdes hvert år innen årets 2 første måneder.
  • innkalles av styret med minimum 14 dagers varsel.
  • sakslisten skal følge innkallingen.
  • saker som ikke er oppført kan ikke avgjøres med mindre styret foreslår at saken fremmes og slikt forslag blir vedtatt med 2/3 flertall.
  • saker til årsmøtet må sendes styret innen 15. desember.
  • forslag til vedtektsendringer krever 2/3 flertall.
  • følgende saker behandles av årsmøtet:
    • valgav ordstyrer.
    • valg av 2 medlemmer til å undertegne protokollen.
    • årsrapport fra siste år.
    • regnskap fra siste år.
    • styrets budsjettforslag.
    • medlemskontingent.
    • valg av styre.
    • valg av revisorer.
    • valg av valgkomite bestående av 3 personer.
    • andre saker som er oppført på dagsorden.

§9 Ekstraordinært årsmøte

  • når styret finner det ønskelig.
  • når det blir krevd skriftlig av 20% av medlemmene.
  • innkalling som ved ordinært årsmøte.
  • protokoll skrives.
  • kun avgjøre saker som er oppført i innkallingen.

§10 Spesielle aktiviteter

  • styret kan godkjenne oppstart og drift av aktiviteter/prosjekter, som igjen har egne retningslinjer som fastsettes av styret og godkjennes på medlemsmøte med simpelt flertall.
  • hver enkelt aktivitet/prosjekt har et eget regnskap og leder for prosjektet skal fortløpende rapportere til styret.
  • styret kan også stoppe en aktivitet/prosjekt når styret anser dette som nødvendig.

§11 Oppløsning av foreningen

  • dersom det foreligger et grunngitt forslag om oppløsning av foreningen skal styret behandle dette, som fastsatt for lovendringer.
  • når 2/3 flertall krever det, men på to påfølgende årsmøter.
  • vedtak om hva/hvem foreningens midler skal tilfalle.